Politisk taktik vs. sakfrågor

New York 29 dagar kvar. När jag följde vinterns och vårens primärvalrörelse hemifrån Sverige slogs jag av hur stor del av den svenska bevakningen som ägnades åt det taktiska politiska spelet och hur lite de olika kandidateras åsikter i politiska frågor behandlades. Under Sveriges radios korrespondentdag på Södra Teatern i Stockholm i augusti i år fick jag möjlighet att kort diskutera detta med Daniel Alling, SR:s korrespondent här i New York, som i viss mån höll med mig om detta.

När jag nu själv följt valrörelsen på plats här i New York i några veckor så inser jag hur svårt det är att tränga igenom den djungel av utspel, TV-reklamfilmer, intervjuuttalanden, offensiver och reträtter i olika delstater, spinningförsök och personangrepp som utgör vardagen i denna valrörelse. Ser jag till mina egna blogginlägg så har jag på samma sätt som de svenska medierna gjort och säkert fortfarande gör prioriterat det politiska spelet före kandidaternas politiska förslag. Om sanningen ska fram så gör de stora amerikanska medierna samma sak men undantag finns och jag ska i fortsättningen försöka lyfta fram dem i bloggen så fort jag ser dem.

Här har ni ett av de sällsynta försöken att ta ett grepp om sakfrågorna. Det är en läsvärd artikel hämtad ur dagens New York Times skriven av Michael R. Gordon som ger en genomgripande bild av Barack Obamas och John McCains Irakpolitik som de säger att de vill föra om de väljs till president. Gedigen läsning som både klargör skillnader och likheter hos de båda kandidaternas synsätt på kriget i irak.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , och

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0